Neutral?

När man jobbar som lärare måste man vara neutral. Så långt det är möjligt ska man ge objektiva beskrivningar, belysa saker från alla tänkbara håll och inte lägga några egna värderingar i det man framför. Jag var nära att misslyckas fullständigt med detta igår på en lektion i religionskunskap. Det finns företeelser i vissa religioner och kulturer som jag personligen inte kan respektera. Jag har nästintill svårt att acceptera att de finns. På sin höjd kan jag konstatera att de förekommer och ha en klar insikt i varför dessa sedvänjor finns, men jag har så svårt för att tala om dem utan att ha en värderande ton i rösten. Kanske hör inte eleverna den tonen, men jag själv känner att jag har den. När starka känslor och värderingar kommer till uttryck bland elever i en klassrumsdiskussion så brukar jag inta rollen som försvarare i frågan för att skapa en balans. Igår kunde jag inte det. Vissa elever småskrattade lite och andra skakade på huvudet över det sjuka, galenskapen, i det jag presenterade. Själv vill jag bara gråta över att människor i vår tid lever under sådana livsvillkor som så djupt kränker individen och de mänskliga rättigheterna. Med ett västerländskt tänkande och vår värdegrund som kompass finns det ingen möjlighet att respektera vissa sedvänjor. Möjligen acceptera eller åtminstone konstatera att de finns, men aldrig hysa respekt för företeelsen, även om man respekterar människorna som praktiserar seden.

 

Under utbildningen fick jag veta att den som arbetar som lärare i en svensk skola har uppdraget att predika demokrati och mänskliga rättigheter. Det är inte bara trevligt och bra om vi lärare står för sådana värderingar utan vi är ålagda att förmedla denna värdegrund till eleverna.  Vi MÅSTE göra det. Mot bakgrund av det så tror jag tror inte att jag var så illa ute på lektionen igår, även om det kändes så. Sådant som aktivt strider mot vår värdegrund behöver vi inte låtsas att vi tycker om. Vi har rätt att uttrycka upprördhet över ojämlikhet, maktmissbruk och förtryck i andra kulturer, eftersom det är så vi tolkar det. I våra ögon är det fel och det måste vi få tycka. Vi får acceptera att människor i andra kulturer har en annan föreställningsvärld och en annan värdegrund som berättigar vissa seder och bruk, men vi kan aldrig förväntas respektera något som i våra ögon är förkastligt.

Anonym
2012-09-17 @ 23:07:44

Jag tror inte att det är fel att eleverna förstår att vi tycker saker och har en åsikt. Tvärtom menar nog jag att det är farligare om vi utger oss för att vara objektiva för det kan vi ju inte vara. Vi är människor, var och en med sina värderingar och åsikter. Jag brukar göra klart för eleverna, i de fall där det blir aktuellt, att det här som jag säger nu det är min personliga åsikt och att man gärna får tycka något annat. När det gäller just de saker du nämner har ju de flesta av oss samma inställning (förhoppningsvis) så att uttrycka sin åsikt där är nog inte så problematiskt egentligen. Sedan är det ju inte nödvändigt att nedvärdera andra människor bara för att man inte accepterar alla deras värderingar. Precis som du säger handlar det om andra föreställningsvärldar och kulturella företeelser som vi inte kan acceptera eller anse vara rätt, men vi måste nog försöka förstå att vi kanske inte alltid kan förstå.

Eva Ek Josefsson
2012-09-17 @ 23:08:22

Min kommentar ovan blev visst anonym. Det var inte meningen...
/ Eva

Mikaela Lemke
2012-09-18 @ 22:20:04

Jag håller med Eva. Som lärare (och alla andra människor på vår jord...) har även vi en åsikt. Att vara neutral är oerhört svårt. På den gamla goda (?) tiden då även jag undervisade sade jag exakt samma sak som Eva; "Det här är min åsikt och ni behöver absolut inte tycka som mig" (ungefär så).




Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

RSS 2.0