Allmänmänskligt

Jag använder ofta begreppet "allmänmänskligt" när jag undervisar. Det är en term som låter otroligt torr och tråkig, men jag har upptäckt att jag verkligen gillar det ordet. Det som kan gälla alla människor i alla tider, sådant vi kan enas kring är positivt laddat för mig. Det finns miljarder människor på det här jordklotet, och därmed en oräknelig mängd erfarenheter, en mängd olika sätt att tolka och hantera dessa erfarenheter och massor av personliga övertygelser och värderingar. Detta är ett ofrånkomligt faktum. Både individer och samhällen fungerar på skiftande sätt och det är naturligt. Det allmänmänskliga är dock den sfär där våra behov och drifter är desamma oavsett på vilken plats och i vilken tid i historien vi befinner oss.  Vi människor har svårt att mötas och förstå varandra på många plan här i livet, men det allmänmänskliga är det rum i tillvaron där detta är möjligt. Det är nog därför jag gillar begreppet. Skulle vilja se mer av en gemensam strävan efter förståelse och respekt mellan människor.



Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

RSS 2.0